Egzamin praktyczny
Egzamin państwowy część praktyczna kat. B.
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części:
plac manewrowy gdzie realizuje się zadanie egzaminacyjne:
przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy,
ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu,
ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
ruch drogowy
Plac manewrowy:
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego:
poziom oleju w silniku,
poziom płynu chłodzącego,
poziom płynu hamulcowego,
poziom płynu w spryskiwaczach,
działanie sygnału dźwiękowego,
działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
działanie świateł mijania,
działanie świateł drogowych,
działanie świateł hamowania ?STOP?,
działanie świateł cofania,
działanie świateł kierunkowskazów,
działanie świateł awaryjnych,
działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
– jeśli występuje;
właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
Dwie spośród czynności określonych w pkt 1 jakie będziesz musiał wykonać zostaną wylosowane przez komputer. Egzaminator przekaże ci informację o tym jakie to zadania.
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
upewnienie się o możliwości jazdy:
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
ocena sytuacji wokół pojazdu;
płynne ruszenie:
opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk ( nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.
Ruch drogowy
Zadania egzaminacyjne:
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
Przejazd przez przejścia dla pieszych
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania:
– prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej:
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
Przejazd przez tunel*
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
Wykonanie manewru wyprzedzania
Wykonanie manewru omijania
Wykonanie manewru wymijania
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych ? zadanie nieobowiązkowe
Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Dokonywanie zmiany biegów na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę. Pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50km/h
Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Punkty 24,25 nie dotyczą osób które przed dniem 1 stycznia 2015 ukończyły szkolenie podstawowe i uzyskały wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu państwowego.
Dla kategorii B nie ma wyznaczonej trasy egzaminacyjnej . Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego w taki sposób, aby natężenie ruchu (w godzinach szczytu) na elementach drogi określonych w przepisach nie było mniejsze niż 400 pojazdów na godzinę na jeden pas ruchu.
Przepisy określają, że minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym wynosi 40 minut. Zastrzeżeniem jest możliwość zakończenia egzaminu przez egzaminatora po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.